Skip to Content

Hur många kalorier per dag – Så här mycket behöver du få i dig

Hur många kalorier per dag – Så här mycket behöver du få i dig

Hur många kalorier per dag ska jag äta? Nedan är tips och råd för hur många kalorier du bör äta om dagen för viktminskning, viktökning, behålla vikten eller bygga muskler.

Hur många kalorier ska jag äta om dagen?

Det är väldigt olika från person till person hur många kalorier du bör äta om dagen. Allt beror på ditt mål vill du gå upp eller ner i vikt, behålla vikten eller bygga muskler. Oavsett mål så behöver du alltid äta en näringsrik och proteinrik kost och träna regelbundet.

Energibehovet kan variera väldigt mycket beroende på din aktivitetsnivå och kön. Kvinnor behöver äta ungefär 2000 kalorier om dagen och män ungefär 2500 kalorier.

Hur många kalorier per dag för att gå ner i vikt?

Är ditt mål att gå ner i vikt så behöver du ligga på ett kaloriunderskott, då behöver du göra av och bränna mer kalorier än vad du äter. Det flesta som försöker ligga på ett kaloriunderskott brukar äta 500 mindre kalorier om dagen och träna regelbundet.

Exempel på viktminskning:

2500 kcal – 500 kcal = 2000 kalorier per dag

Hur många kalorier per dag för att gå upp i vikt?

Du kanske har som mål att gå upp i vikt, då behöver du ligga på ett kaloriöverskott. Då behöver du äta fler kalorier än vad du gör av med, då kan du testa med att öka ditt dagliga kaloriintag mer extra 500 kalorier.

Exempel på viktökning:

1800 kcal + 500 kcal = 2300 kalorier per dag

Hur många kalorier per dag för att bygga muskler?

Vill du bygga muskler så behöver du äta fler eller samma kalorier som du gör av med och samtidigt äta en näringsrik och proteinrik kost. Är ditt mål att gå ner i vikt samt bygga muskler så behöver du ligga på ett kaloriunderskott och äta mycket protein varje dag.

Proteinet gör att du känner dig mätt längre vilket är bra för viktnedgång, och det reparerar dina muskler för muskeluppbyggnad. Känner du att du inte får i dig tillräckligt mycket protein om dagen så kan du börja använda proteinpulver, du kan dricka en shake efter träningen eller blanda i frukostgröten eller pannkakssmeten.

Ett enkelt sätt att komma ihåg hur många kalorier per dag du behöver äta

  • Viktminskning – Äta färre kalorier än vad du gör av med.
  • Viktökning – Äta fler kalorier än vad du gör av med.
  • Behålla vikten – Äta samma kalorier som du gör av med.
  • Bygga muskler – Äta samma eller fler kalorier än vad du gör av med + äta mycket protein.

Viktigt att tänka på

Du ska aldrig göra en drastisk förändring i ditt kost schema utan att prata med din läkare först, speciellt om du ska ligga på ett kaloriunderskott eftersom detta kan vara farligt. Det är inte farligt att dra ner på lite kalorier på egen hand, men när det kommer till att skära ner på 800+ kalorier så bör du prata med din läkare först.