Skip to Content

Proteinrik frukost – 10 tips för att få i dig mer protein till frukost

Proteinrik frukost – 10 tips för att få i dig mer protein till frukost

Nedan hittar du 10 tips för att få i dig mer protein till frukost. Protein kan hjälpa med både din viktnedgång och ökad muskelmassa. Äter du en proteinrik frukost så kan det minska ditt småätande under dagen eftersom protein har en hög effekt på mättnadskänslan.

1. Kvarg

Kvarg är en väldigt proteinrik frukost, du kan blanda i nyttiga frukter, bär och nötter och även en skvätt proteinpulver om du vill ha ett ännu högre proteinintag. Många i träningsvärlden brukar blanda i saften Fun light i sin kvarg.

2. Ägg och bacon

Både ägg och bacon innehåller hög proteinhalt. Du kan äta äggen kokta, stekta, äggröra eller göra en omelett. Du kanske vill göra en äggmacka eller äta det tillsammans med bacon. Ett ägg innehåller ungefär 7g protein.

3. Proteinpannkakor är en nyttig proteinrik frukost

Proteinpannkakor är en god och proteinrik frukost som håller dig mätt längre. Ett bra protein du kan ha i pannkakorna är kreatinprotein, det är tjockare i konsistensen än till exempel vassleprotein. Har du bara vassleprotein hemma så funkar det lika bra. Du gör dina pannkakor som vanligt bara att du slänger i en skvätt proteinpulver i pannkakssmeten.

4. Gröt med proteinpulver

Gröt med proteinpulver är ett nyttigt frukostalternativ. Du kan blanda i precis vad du vill i gröten om du föredrar frukt, bär, nötter, mjölk eller kanske en klick jordnötssmör. Du blandar i ditt proteinpulver i gröten innan det tillagas antingen på spisen eller i micron.

5. Frukostdryck med proteinpulver

En frukostdryck med protein är ett bra alternativ för den som inte har så stor aptit på morgonen eller vill dricka sin frukost på vägen till jobbet. En god och matig frukostdryck du kan göra är gjord på havregryn, proteinpulver, banan, mjölk och kanel i din mixer. Du kan lägga i precis vad du vill. Du kan även göra en proteinsmoothie om du föredrar frukt och bär på morgonen tillsammans med ditt proteinpulver.

6. Keso är en proteinrik frukost

Keso är ett bra frukosttips som innehåller mycket protein. Tycker du om att äta mackor eller knäckebröd på morgonen så kan du lägga på lite keso på smörgåsen tillsammans med avokado, tomater med örtsalt eller flingsalt. Något annat gott som du kan äta tillsammans med keso är äpple och kanel.

7. Yoghurt

Yoghurt, fil eller grekisk yoghurt innehåller bra med protein. Du kan toppa yoghurten med frukt, bär och proteinrika nötter och frön. Vill du ha extra protein i din yoghurt så kan du blanda i kvarg eller proteinpulver. Du får i dig ungefär 11g protein om du äter 100g grekisk yoghurt.

8. Skinka och kalkon är en proteinrik frukost

Är du extra hungrig på morgonen så kan en macka med skinka eller kalkon bara en frukost för dig. Pålägg på mackan är ett bra sätt att få i dig extra protein på morgonen. Lägg det på ett nyttigare knäckebröd tillsammans med grönsaker som tomat, paprika, avokado eller gurka.

9. Chiapudding

Chiapudding är en jätte god frukost du kan äta som innehåller mycket protein. Det är superenkelt att göra, du blandar din mjölk tillsammans med chiafrön och lägger i kylskåpet under natten. Du kan välja vilken mjölk du vill, antingen från djur eller växtbaserad. Du kan toppa din chiapudding med nyttiga frukter och bär.

10. Proteinrika nötter och fröer

Proteinrika nötter är supergott och innehåller bra med protein. Du kan toppa det på din gröt, yoghurten eller chiapuddingen. Några nötter som har högre proteinhalt är jordnötter, solrosfrön, chiafrön, linfrön, cashewnötter, valnötter, och mandlar.