Skip to Content

10 tips för dig som vill få bättre kondition

10 tips för dig som vill få bättre kondition

Nedan hittar du 10 tips som kan hjälpa dig att få bättre kondition! Träna konditionsträning minst 2-3 gånger i veckan och utmana dig själv att alltid öka tempot ju bättre kondition du får.

1. Intervallträning och backintervaller

Intervallträning och backintervaller är ett utav det bästa sätten att bygga grym kondition. Du pushar dig själv allt vad du kan tills du inte orkar mer. Detta kan till exempel vara att du kör sprints i uppförsbacke eller att du slår tunga rep allt vad du kan i 20-30 sekunder, hopprep, rodd etc. Gör detta 1-3 gånger i veckan.

2. Långa promenader i snabb takt

Långa promenader i snabb takt är ett effektiv sätt att få bättre kondition. Även så kallat power walks, gå i rask takt på en lång promenad några gånger i veckan så kommer du märka skillnad!

3. Ta trapporna istället för hissen

Vill du förbättra konditionen utan att du tänker på det om du till exempel går på stan är att ta trapporna istället för rulltrappan och hissen. Du kan testa att skippa ett steg så du tar extra långa kliv eller springa upp för trappan.

4. Börja på en sport kan hjälpa dig att få bättre kondition

Börja på en sport är ett bra sätt att få upp konditionen, detta kan vara allt från simning, boxning (kampsport), fotboll, volleyboll, hockey, tennis etc.

5. Löpning

Löpning är ett effektivt sätt att få bättre kondition, kör löpning några gånger i veckan antingen på rullbandet på gymmet eller ute i den härliga naturen i olika tempon. En rolig utmaning du kan testa är att göra 10-20-30 metoden, detta går ut på att du jobbar i intervaller med olika intensitet.

Kör sprints först i 10 sekunder allt vad du kan, sedan löper du i 20 sekunder och sista 30 sekunderna så joggar du. Du kör detta utan att vila så många rundor du orkar, och ju bättre kondition du får ju mer rundor orkar du köra.

6. HIIT träning hjälper dig att få bättre kondition

HIIT träning även så kallat högintensiv intervallträning kan göras med eller utan vikter. Du utför olika övningar så snabbt och explosivt du kan under en kortare tid, till exempel 30 sekunder. Det kan vara övningar som squat jump, squat lunges, burpees, jumping jacks, bergsklättraren, armhävningar, sprints, höga upphopp, hopprep etc.

7. Cykla

Cykla är ett grymt sätt att bygga styrka och uthållighet i benen och förbättrar din kondition rejält. Du kan cykla i olika tempon antingen under en lång tid eller i intervaller där du cyklar allt vad du kan i 30 sekunder, saktar ner i 2 minuter och cyklar allt vad du kan igen i 30 sekunder och gör så många rundor du orkar.

8. Coopertest

Coopertestet är ett bra test att både förbättra din kondition men även utmana dig själv. Du springer så snabbt du kan i 12 minuter och ser hur långt du kan komma på denna tid. Du kan då utmana dig själv att varje gång försöka slå ditt rekord! Detta testet rekommenderas att göra på en löpbana.

9. Steptest och beeptest

Steptestet går ut på att du går upp och ner från en stepbräda som är 30 cm hög i 3 minuter så snabbt du kan. Beeptestet så springer du fram och tillbaka på en 20 meter sträcka, när du vänder så ska du höra ett beep och varje ny nivå och vändning blir allt tätare och tätare. Du behöver hinna fram i tid till sträcket innan du hör beepet och behöver alltså öka farten för varje vända.

10. Sprints är supereffektiv träning för att få bättre kondition

Sprints är ett utav det det bästa träningsmetoderna att få bättre kondition, du springer allt vad du kan antingen på en raksträcka eller i uppförsbacke tills du inte orkar mer, vilar i 2-3 minuter och upprepar detta så många rundor du orkar.