Skip to Content

Vad är muskelfibrer?

Vad är muskelfibrer?

Muskelfiber är ett annat ord för muskelcell och är en del av kroppens skelettmuskulatur. Varje muskel består utav muskelfibrer som har olika egenskaper och funktioner. Kroppens muskelfibrer delas in i 3 olika grupper typ I, typ IIa, typ IIb och används till att omvandla kroppens kemiska energi till rörelseenergi.

Kroppens olika muskelfibrer

Typ 1

Typ 1-muskelfibrer är mest aktiva vid aerobiska aktiviteter som konditionsträning och långdistanslöpning där det krävs mycket uthållighet. Typ 1 kallas även för det långsamma muskelfibrerna och producerar energi med hjälp av syre. Istället för att använda glykogen så använder man primärt syre för att producera rörelseenergi.

Detta används av dina muskler för uthållighetsträning när du tränar under en längre period. Typ 1 har även en högre halt av myoglobin och har en röd färg, myoglobin är ett protein i kroppen som innehåller mycket järn och är ansvarig för att lagra och transportera syre.

Muskelvävnaden som du hittar i typ 1-muskelfibrer är mörkröd i färgen som kommer från myoglobin (syrebildande molekyl). Viktigt för personer som iTdrottar och behöver mycket uthållighet och bra kondition, men mindre viktig för styrketränare.

Typ 2a

Typ 2a är en kombination av både snabba och långsamma muskelfibrer och fungerar både anaerobisk och aerobisk för både kraft och styrka i din träning.

Typ 2a används för både syre och glykogen för att skapa rörelseenergi och är effektiv för personer som styrketränar, förbättrar din kraft och snabbhet i rörelsebanan och lyftet. Den här muskelfibern är också röd i färgen som Typ 1 eftersom det finns höga halter av myoglobin.

Typ 2b

Typ 2b är den snabbaste muskelfibern, den använder glykogen som energikälla och mindre syre för att skapa rörelseenergi. Glykogen hittar du i muskelvävnaden och är näring som lagras och används för energi för kontraktion, alltså sammandragningar. Dina muskler som använder större andel av Typ 2b-muskelfibrer har en hög anaerobisk kapacitet men fungerar inte så effektivt för låg aerobisk aktiviteter.

Vill du fylla på ditt förråd av glykogen för att förbättra musklernas anaerobisk kapacitet så ska du ladda kroppen med kolhydrater efter din träning. Kolhydrater bryts ner och omvandlas till glykogen som sedan lagras inuti din muskelvävnad, den sparas alltså och kan användas vid nästa gång du tränar.

Denna muskelfiber används vid explosivträning när du använder all kraft och styrka. Färgen på typ 2b är mycket ljusare i färgen och mer vit på grund av lägre mängd myoglobin.

Kan våra muskelfibrer göra oss till bättre atleter?

Vi alla har olika mycket av muskelfibrer och detta kan spela roll om vi är genetiskt begåvade för en viss typ av träning. Vissa personer har mer långsamma muskelfibrer vilket betyder att du kan bli riktigt bra på sporter där det krävs mycket uthållighet som långdistanslöpning eller cykling. Men det skulle bli svårare för denna person att tävla i tyngdlyftning där det krävs mer snabba muskelfibrer.

En person som har mer snabba muskelfibrer har en riktigt bra fördel att bli bra på sporter där det krävs mycket kraft, styrka och har även lättare att bygga muskler. Du kan faktiskt förändra din uppsättning av muskelfibrer om du tränar för det, tränar du mer för uthållighet som löpning så kan du omvandla dina snabba muskelfibrer till långsamma under en längre period.