Skip to Content

Hur länge ska jag vila från träning?

Hur länge ska jag vila från träning?

Hur länge ska jag vila från träning? Nedan får du reda på hur länge du bör vila mellan dina träningspass för att undvika en överansträngning eller skador samt förbättra din återhämtning och muskeluppbyggnad.

Vila från träning kan variera från person till person

Det kan variera från person till person hur länge man bör vila från träning. En vilodag kan vara att man ligger och tar det lugnt i soffan framför Tvn eller kanske ta en extra tupplur.

Bara för att man har en vilodag betyder det inte att man måste ligga i soffan hela dagen, en skön lugn promenad med frisk luft passar perfekt på vilodagen och skadar aldrig!

Hur mycket vila du behöver från träning kan även bero på detta:

  • Ålder
  • Sömn
  • Träningsintensitet
  • Stress och ångest
  • Träningsnivå och erfarenhet

Vila från träning för muskeluppbyggnad

När vi tränar så bryts kroppen och musklerna ner, det är därför superviktigt att du vilar musklerna ordentligt mellan träningspassen. Tränar du utan att vila så bryter du bara ned musklerna och kroppen klarar då inte av att återhämta sig. Detta kan leda till både en överansträngning, försämrad prestation i träningen och skador.

Hur lång vila man behöver mellan passen beror främst på hur vältränad du är och intensiteten på passet. Elitidrottare klarar av att köra två pass om dagen medan en nybörjare måste ha två dagar vila mellan passen. Vad du gör mellan träningspassen i form av sömn, kost och stressnivåer påverkar även din återhämtning. Det vanligaste är att man brukar vila mellan 1-3 dagar för den muskelgruppen du har tränat för bäst resultat av muskeluppbyggnad.

Vila från träning för att undvika en överansträngning eller skador

Känner du dig väldigt trött och slut under dina träningspass så kan det vara ett tecken på att du tränar för mycket och behöver någon mer dags vila mellan passen. Är du väldigt trött så kan detta leda till att man slarvar och har en dålig form och teknik i sina träningsövningar, detta kan då leda till skador.

Aktiv återhämtning

Kliar det i fingrarna och benen på vilodagen? Har du kanske svårt att sitta still då kanske en aktiv återhämtningsdag är något för dig! Detta betyder att du rör på dig lätt genom att gå en promenad, simma, yoga, stretching eller kanske använda skumrullen. Det finns massvis med lättare träning som inte bränner ut musklerna rejält på vilodagen.

Vila från träning när man är sjuk

Är du sjuk så är det viktigt att du vilar ordentligt och ser till att du är på den stora bättringsvägen innan du ger dig in på lite lätt träning igen. Har du bara en lite snuvig näsa så kan det vara okej att träna lätt beroende på ditt sjuktillstånd. Du ska aldrig träna med en feber eller ont i halsen, du kan alltid rådfråga din läkare för att se hur länge du bör vila från träningen om du är sjuk. Kom ihåg att alltid lyssna på kroppen!

Vila från träning om du är stressad

Känner du dig extra stressad och sliten kan du behöva den där extra vilodagen, lyssna alltid på din kropp och bränn inte ut dig själv! Du kanske till och med behöver ta en extra nap under dagen för att du ska må bättre. Det är även viktigt om du mår dåligt att du äter näringsrik mat och sover bra.

Lång vila från träning

Känner du dig extremt utbränd mentalt, stressad, ångest eller kanske har blivit riktigt sjuk så behöver du kanske en lång vila från träningen. Va inte orolig för att tappa muskelmassa, det tar ungefär 2 veckor innan detta sker så ta vara på din vila om du behöver vara borta från träningen ett litet tag.

Vanliga frågor och svar

Varför behöver jag vila?
När vi tränar så bryts musklerna ner, vid vila så repareras musklerna för muskeluppbyggnad därför är vilan extremt viktig.

Vad händer om jag skippar mina vilodagar?
Vilar du inte från träningen så bryts musklerna bara ner och återhämtas inte vilket kan leda till skador och en överansträngning.

Hur många vilodagar behöver jag i veckan?
Detta kan variera från person till person beroende på din träningserfarenhet samt intensiteten på träningen. Du behöver mellan 1-2 dagars vila från den muskelgruppen du har tränat, så har du tränat till exempel biceps på måndag så kan du träna biceps igen på onsdag eller torsdag.